INTERIEURARCHITECTUUR

About 


HET

BETERE

BEELD



Onze diensten richten zich op het creëren van interieurs die perfect aansluiten bij het DNA van onze klanten.

Met ons persoonlijke stijladvies en totaalprojectaanpak zorgen we ervoor dat elk project uniek en verfijnd is.

Van de eerste schets tot de laatste decoratie, streven we ernaar om interieurs te ontwerpen die de persoonlijkheid en levensstijl van onze klanten weerspiegelen.

slideshows
recente totaalprojecten

foto's, renders en ontwerptekeningen


wabi sabi, Leuven

totaalproject nieuwbouw in uitvoering (voorlopige snapshots)

F70EE137-5187-4A49-849E-AB76B540C4F0_1_105_c
A5373A82-9023-424C-8D41-4B187B437C2A_1_105_c
8E6B50EB-BF89-4206-B36A-A28DDBD820BA_1_105_c
AE151A73-CF86-47E1-B9DE-3EF2D31F653F_1_105_c
C9C807A9-1F04-4B37-98C4-D22B22BA9FC2_1_105_c
4EA31E30-DAB4-4936-8CBE-4119D42FFABD_1_105_c
876BC89B-F16B-45D4-B852-D21F06508A37_1_105_c
586AE569-F15A-431D-94A2-29A652CABE5F_1_105_c
B8FD2B37-C1CD-4EFD-8AC3-002DC48E2E78_1_105_c
DFBC0748-CD34-4C50-8CC8-2742CF22811B_1_105_c
58D1EF52-D5D2-47B5-B065-1EF91042F2F0_1_105_c

landelijk modern, Rotselaar

totaalproject, renovatie jaren '60 villa

QE6A9450ps2
QE6A9454ps
QE6A9475ps
QE6A9471ps
QE6A9500ps

pop-up stijl, Middelkerke
totaalrenovatie vakantieflat

QE6A2265ps_edited1
QE6A2214pslicht___serialized1
iphone2ps
QE6A2194ps___serialized1
d8
3C37F6E4-BDD5-415C-856A-41A2C306F898


'de glazen badkamer'


De setting is de dijk van Middelkerke, een robuust appartementsgebouw uit 1973, zoals er zoveel door dezelfde ontwikkelaar op de dijk werden gebouwd. Soliede, betonnen balkons en een travertin inkomhal. 

Een kleine 35m2 studio met een konijnenpijp- grondplan, weliswaar met één absoluut hoogtepunt: het frontaal zeezicht. De studio, nog in zijn originele vormgeving: een te grote badkamer met ligbad bij het binnenkomen, een tweepersoons beddenkast, die bij het openklappen de circulatie dwarsboomt, de originele cuisinette met donker gelakt houten structuur  en deurtjes in witte melamine jaren ’70 tegels. Alom aanwezig in de ruimte met een massieve kast in zwarte hoogglans. Kortom, een donkere ruimte waar je zelfs tijdens de mooiste zomers niet happy van wordt.

De opdrachtgeefster was vastberaden wat de nieuwe stijl van de totaalrenovatie zou zijn: in contrast met hun eerder minimalistische betonnen woning in het binnenland, verlangde ze naar een licht en zonnige plek,  hip materiaalgebruik zoals in  trendy pop-ups, omwille van hun gezin met tienerdochters ook ’girly’ met zachte pasteltinten, maar tevens maximaal huishoudelijk comfort.  

Dankzij het samen creëren van een gedetailleerd moodboard, en het vast gegeven aan verluchtingsschachten en leidingen, werd het voorontwerp snel definitief.  


De bakstenen badkamerwanden werden vervangen door glas, waardoor het volledig zijn zwaarte in de ruimte verloor. Het werd een doorkijk van voordeur naar woongedeelte. Die lichtheid bood de kans de beddenkast te vervangen door een permanente beddenbak, die door zijn omkadering van inbouwkasten en lades, een kamertje ansich vormt. Om de illusie van ruimtelijkheid op te wekken, werden alle zones opgedeeld. Niet door muren en deuren, maar door glazen wanden en niveauverschillen. De kook- en eetzone zweeft 18 cm boven de andere zones uit, waardoor het ruimte biedt voor leidingen en massieve lades voor een extra matras.  De zithoek wordt opgevrolijkt door een originele slaapzetel. Samen met deze laatste, biedt de kleine studio slaapgelegenheid aan 5 personen. Het balkon geeft de illusie van extra ruimtelijkheid. 

Illusie van ruimte werd de rode draad in het verhaal. De trucjes werden gretig toegepast. Glazen schuifdeuren, bleek materiaalgebruik, zwevende elementen, grote spiegels,…

De glazen badkamer leidt automatisch naar een vrijstaande invulling, een wastafel van Alape, zwart kraanwerk van Vola. Het bad werd vervangen door een ruime inloopdouche. Subtiele zwarte accenten. Weelderige fluwelen gordijnen zorgen voor de nodige privacy. De verwarming werd weggewerkt in de zoldering. De sanitaire ondersteuning in de ondiepe  en haast onzichtbare badkamerkasten.

In kleine ruimtes is het uniforme gebruik van materialen belangrijk.  De berkenmultiplex werd gebruikt voor beddenbak , keuken en zitbank. Witte laminaat voor de badkamer en het zwevend kookgedeelte, dat doorloopt in de TV-kast. Alle meubels zijn blindelings aan elkaar verbonden, vormen een eenheid. Alle aanrechten bestaan uit hoogwaardig wit matte composietsteen. Nergens is er meubelbeslag dat de aandacht vraagt, de deurtjes hebben geperforeerde handvaten, verborgen grepen of push—to-open systemen.

Alle voorzieningen uit een hedendaagse moderne keuken zijn aanwezig, doch verborgen omwille van de rust in het totaalbeeld: koelkast, wasmachine, droogkast, ovencombi, vaatwaslade,… alle kasten hebben verborgen snufjes. De zitbank loop uit in een uitklappend bureautje, het Tv-meubel biedt plaats voor een platenspeler en LP-collectie.

De wanden kregen een knipoog naar pop-up winkels: een gekaleide bakstenen muur van nieuwe steenstrips, een geperforeerde multiplexwand met pop-up plankjes, behangpapier in grote geometrische figuren,… de pasteltinten hebben we beperkt tot de details: kussens, serviesgoed, potten & pannen… een collectie die aanpasbaar is en mee kan evolueren in de tijd.

De vloer werd afgewerkt met een polyurethaanlaag in één van de tinten van de Noordzee. De berkenmultiplex kreeg een UV-behandeling tegen vergeling, zodat het houtwerk blijvend de tonen van het strand en de duinen behoudt.

ontwerp totaalrenovatie (renders)

jaren '60 appartement, Leuven

Bogaard_renders
Bogaard_renders-4
Bogaard_renders-3
Bogaard_renders-2

nieuwbouw vakantiewoning, Provence

(foto's eigenaar)


provence keuken1
PROVENCE KEUKEN
provence keuken3
provence6
provence1
provence2
provence3
provence4

'energiezuinige vakantiewoning in de Provence'


Dit project, een vakantiewoning,  werd gerealiseerd in de Vaucluse, op een steenworp van de plek waar ik met mijn gezin vele zomers doorbreng in de schaduw van de Mont Ventoux. Het is belangrijk dit even aan te halen, want voor een buitenlands project, moet je los van je klanten ook de DNA van de locatie, van de plaatselijke architectuur en de bevolking goed begrijpen.

De opdrachtgevers hadden een vleugel van een bestaande jaren ’90 Provençaalse villa gekocht, als een soort sleutel-op-de-deur project, waar een volume aan zou worden gebouwd door de aannemer/verkoper. In de tuin met bestaand zwembad, zou een grote garage, helemaal in dezelfde stijl worden ingepland.
De locatie was veelbelovend, weliswaar in een wijk net buiten het dorpje, aan het einde van een grindpad, maar tegen een helling, zodat je door de laagbouw van de buurt meteen een fenomenaal zicht had op het dorp, de natuur en het gebergte.


Er was al een bouwaanvraag en goedkeuring gebeurd door een plaatselijke architect, toen ik het overnam. Het was in het verlengde van de bestaande architectuur van de attached villa. Het zou een aangebouwd volume worden, alsof het zo in de jaren ’90 gebouwd werd samen met de bestaande woning, met Romeinse dakpannetjes en een terracotta crepi op de gevels. Zoals alle woningen in de wijk. Niet meteen om warm van te worden, die nieuwe Provençaalse bungalowstijl. Maar van het exterieur wou ik afblijven, omdat het zo opging in de stijl van de woonwijk.


Maar een interieurarchitect bekijkt een woning van binnen uit. Wat mij meteen opviel op de plannen, was de oriëntatie. 2 Gesloten gevels en wel openheid naar de tuin met zwembad, die omringd was met beplanting en woningen. Maar geen ramen naar de fenomenale omgeving waar ik eerder over sprak, het prachtige dorpje en de magische berg aan de horizon. Iedere woning verdient een vergezicht! Het uitzicht is ALLES voor een interieur, voor een woning. Dat was mijn grootste verbazing, hoe vanzelfsprekend de omgeving was voor diegene die er al heel hun leven woonden. Als tweedeverblijver wil je net wel die berg zien.

Een ander pijnpunt was de indeling. Op plan waren dat kleine kamertjes en hokjes naar gelang de functie, en een laag plafond. Zoals washokje, verwarmingshokje,… waardoor de leefruimte te beperkt was. In een tijd dat alles compact en ingebouwd kan worden, is dat puur plaatsverlies.


Hoe ging ik hier te werk?  Bij een totaalrenovatie loop ik het pand bij een eerste bezoek binnen en visualiseer ik meteen het eindresultaat qua invulling. Als er al bij een eerste contact met de opdrachtgever  wensen, een stijl, materialen of sfeer werden besproken, zie ik het globale plaatje dat het zou kunnen worden voor mij.
Op afstand ontwerpen, zonder pandbezoek is een uitdaging. Ik visualiseer met schetsjes, perspectieven en eventueel een proefmaquette.  Maar ook hier zat het ontwerp snel in mijn hoofd en was alles vanzelfsprekend. De aanbouw zou vrijgemaakt worden van alle hokjes en één open loft worden tot in de nok en alle aandacht zou gaan naar die witte bergtop in de verte via een enorm raam. 

Maar met zo een uitgesproken ideeën wil je de DNA van de plaatselijke architectuur niet tegenspreken. Het grote raam zou een verwijzing worden naar de poorten van lokale schuren, met een enorme schuifpoort die de woning zou beveiligen bij afwezigheid. In de nok bedacht ik ruwe balken, boomstammen uit het Mt Ventouxmassief, zoals je ze ook aantreft in boerderijen en woningen. De wijzigingen werden daarom ook onmiddellijk door de gemeente goedgekeurd.

De grote lijnen waren dus uitgetekend. De opdrachtgevers waren meteen mee in het verhaal: een open loft, met ramen op de juiste plaats en alle technieken opgeborgen in een enorme leefkeuken/woonruimte met inbouwkasten. De slaapkamers en badkamers, weliswaar wat door elkaar geschud, kwamen in de bestaande vleugel.

De opdrachtgevers verlangden naar een Provençaals getint interieur, zonder uitgesproken stereotiepen zoals zonnebloemen en krekels. En een vakantiewoning moet ook geen copypaste zijn van je eigen woning, het mag/moet vakantie uitstralen. We kwamen tot een compromis waar we ons allen goed bij voelden,  een middellandse zee stijl, met natuurmaterialen zoals massief hout, riet, ruw linnen, Marokkaanse tegels,… maar zonder de lavendelverf en het zonnebloemgeel.  De volledige aankleding gebeurde  door de opdrachtgevers zelf, volgens mijn raadgevingen, in de eerste plaats omwille van de afstand tot de werf.


En die afstand was een uitdaging. Mijn taak was grotendeels het ontwerp & de esthetische keuzes. En dat  realiseerde ik volledig op afstand, met de opdrachtgevers als coördinator en werfopvolger. Er werd gebruik gemaakt van locale vakmensen en Franse interieurketens die in deze uithoek van de Provence konden leveren.
Nog het vermelden waard: het project is energiezuinig met oa zijn zonnepanelen & warmtepomp, en de verplaatsingen heen & weer deze vakantiewoning gebeuren met het openbaar vervoer of met een elektrische wagen, maar dat alles is de volledige verdienste van de opdrachtgever.

villa, Rotselaar


21950865_10213831716615158_2223764717155948173_o2
QE6A0651psà
QE6A0670ps
QE6A0618psé
QE6A1209ps
QE6A4531ps
QE6A3432ps
QE6A3443ps
QE6A3346ps